Historik
De olika delarna i Sireköpinge kyrka stammar från olika tider. Kyrkan
är en av Skånes äldsta, byggd på senare hälften av 1100-talet i
romansk stil av Johanniterorden, helgad åt Johannes Döparen och därför
kallad S:t Johannes kyrka.
|
Av den ursprungliga kyrkan återstår dock endast koret och absiden.
Långhuset byggdes om på 1400-talet. Att ombyggnad skett kan man bl.a. se
på byggnadsmaterialet. Korpartiet och absiden är byggt av grå sandsten,
huggen i små block. Långhuset är byggt av de ursprungliga
sandstensblocken blandade med granitblock, som är betydligt större än
sandstensblocken.
|
|
Absidfönstret
I kyrkans mittaxel, i absiden, sitter ett litet rundfönster, som drar
till sig besökarens blickar. Detta fönster är ursprungligt och det enda
kvarvarande absidfönstret i stiftets gamla kyrkor. I andra kyrkor har
ofta en dörr tagits upp för att kunna använda utrymmet bakom altaret
som sakristia, och därmed har fönstret förstörts.
Fönstret låter ljuset sila in på altaret vilket skänker en
varm mystik åt hela kyrkan. Fönstret och den kraftiga triumfbågen i
korset ger en stark känsla av den romantiska byggstilen.
|
Malmljuskronan
Ett medeltida praktinventarium är malmljuskronan från 1300-talet. I
Sverige finns endast tre stycken av denna typen. Kronan avslutas nedtill
med ett lejonhuvud och upptill av en korsblomma. Under korsblommans
baldakin står Johannes döparen med Agnus Dei-Guds lamm, liggande på
bibeln. Kronan har sex ursprungliga, och sex senare ditsatta, armar. De
sex nedre är de ursprungliga med bilder av st. Göran och draken. Denna
krona var med i världsutställningen i Paris 1867 samt på Baltiska
utställningen i Malmö, som en kyrklig praktklenod från vårt stift.
|
|
Krucifixet
i triumfbågen
I triumfbågen hänger ett krucifix. Detta är inte det ursprungliga
från 1200-talet utan en exakt kopia. Det ursprungliga har tagits ned -
troligen under upplysningstiden på 1700-talet eftersom det då ansågs
mindre passande med en korsfäst kristus i församlingens blickfång.
Originalkrucifixet finns på Lunds historiska museum och är illa
åtgånget av tidens tand, och inte lämpligt för sin ursprungliga plats.
|
Förändringar
på 1400-talet
På 1400-talet genomgick kyrkan betydande renovering. Tidigare var
kyrkorummet täckt av ett plant trätak. Kyrkans långhus försågs då
med kryssvalv. Samtidigt byggdes utanför kyrkan ett kvadratiskt tornrum,
men tornet fick inte då sin nuvarande utformning. Murarna kunde endast
byggas upp till långhusets höjd, sannolikt pga. svagheter i murverket.
På detta stympade torn byggdes senare en träspira i vilket klockan
hängdes. Först vid restaureringen 1915-1917 fick tornet sin nuvarande
fom med trappstensgavlar och med strävpelare som stöd för muren.
Också sakristian byggdes till 1915-1917. Den utgör stöd åt korets
norra vägg.
|
Ingångarna
I gamla tider var männens ingång på södra sidan och kvinnornas på
den norra. Det var noga åtskillnad mellan män och kvinnor (männen satt
på solsidan och kvinnorna på skuggsidan). Redan 1707 omnämns i ett
protokoll att männens ingång murats igen och att endast kvinnornas
användes. 1839 murades också kvinnornas ingång igen och i tornrummet
togs den nuvarande västra ingången upp. Vid 1917-års renovering togs
åter den södra ingången upp.
|
|
Dopfunten
Den gamla medeltida dopfunten är tyvärr borta, men dopfatet från
1500-talet är dessbättre kvar. Motivet i dess botten är Maria bebådelse
och brämet, ett upprepat jaktmotiv, en hjort som jagas av en hund. Den
nuvarande dopfunten är från 1917.
|
Predikstolen
Predikstolen har sin särskilda historia. På krucifixbjälken i
triumfbågen står information om dess tillkomst.
Inskriptionen lyder:
ANNO 1655 HAFVER DEN EDLE OC
VELBAARNE HERRE WOLF HIERONIMUS VON KRADS
HERRE TIL DUVEGE OC SIREKÖBINGE SAMPT
OC VELBESTALTER OBERSTE TIL FODS OFVER
DET SKANSKE RIGEMENTE MED SIN ADELIGE
OC KIRCHEN TIL ZIRAT OC PRYDELSE OPBYGGE
OC FORFERDIGE HVILCKEN OC PAA HINDES
VELBYRDIGES FRU SOPHIA RAMELS BEKOSTNING
ER ANNO 1674 BLEFVEN ANSTRÖGEN.
De adliga ätterna var von Krads och Ramel, vilkas vapensköldar finns
på tavlan ovanför predikstolen. Den i inskriptionen omtalade
"anstrykningen" är emellertid spårlöst försvunnen.
Predikstolen var sannolikt målad i gamla kyrkliga färger i stil med
kyrkans färgskala för övrigt. En häradssnickare som 1803 fick
församlingens uppdrag att utföra vissa restaureringsarbeten skulle bl.a.
också se över målningen på predikstolen. Han utförde detta arbete så
grundligt, att han skrapade bort all gammal färg, inte ens rester av den
gamla målningen lämnades kvar.
Hade färgrester funnits kunde man med säkerhet ha återställt de
ursprungliga färgerna. Efter den noggranna färgborttagningen målade
sedan häradssnickaren predikstolen i svart och vitt. (Detta utseende kan
ses på den tavla, målad av Martin Emond som konfirmand, som hänger på
kyrkorummets norra vägg). På 1960-talet återskapades predikstolens
förmodade, ursprungliga färgsättning. Det vi kan se framställt på
predikstolen är i första fältet Jesu födelse, i det andra Jesus på
korset och i det tredje Jesu uppståndelse. Mellan fälten står
apostlagestalter. En av apostlagestalterna är sparad i det utseende som
de hade vid 1803-års "restaurering". Den är placerad i hörnet
bakom dopfunten.
|
En
levande kyrka
Sireköpinge kyrka är en av de flitigast
utnyttjade kyrkorna i Lunds stift för vigslar. Förutom att den
ligger vackert och omges av en utsökt kyrkogård så kan ju varje
brudpar som väljer att vigas i Sireköpinge känna historiens vingslag
och låta det bli början på deras gemensamma historia.
|

|
Svalövsbygdens
Pastorat
Vår församlings kyrkoråd värnar för att förnyelse
och utveckling ska kombineras med tradition och historia. Var
och en som kommer till vår verksamhet ska känna igen sig i en
traditionell svensk kyrka. Men vi jobbar också aktivt för att
ha attraktiv verksamhet för alla moderna människor i olika åldrar.
Skulle du som läser detta vilja komma med synpunkter och förslag,
är vi glada om du kontaktar oss enligt nedan. (Sist på sidan).
|
Orgeln
Orgeln är byggd 1952. Den har 15 stämmor och är byggd av den
danske orgelbyggaren Frobenius. Den klassades vid invigningen som "En
förnämlig exponent av högklassigt orgelbyggeri". Något som vi med
all tydlighet kan njuta av när vår kantor trakterar den.
|
Gammalt
och nytt
På långhusets södra vägg hänger en tavla, skänkt av den från
Sireköpinge stammande konstnären Martin Emond (död 1965). Den
föreställer "Den gode herden". Det som gör att tavlan fångar
intresset är att det inte är bilden av den alltid blide, tålmodige
Kristus utan snarare en man tärd av och böjd under alla de omsorger han
har för sin hjord.
|
Ytterligare
restaureringar
Även 1991 genomfördes en omfattande restaurering av kyrkan. Då
vidtogs åtgärder både utvändigt och invändigt. Målsättningen var
att återskapa så mycket av det ursprungliga utseendet på fasaden, inne
i kyrkorummet och kalkmålningarna som möjligt. Utvändigt inriktades
arbetet på putsnings- och målningsarbeten. Inga större förändringar
gjordes. Invändigt genomfördes dock en omfattande restaurering av
väggmålningarna. De delvis övermålade kalkmålningarna togs fram och
konserverades (se nedan).
|